2016-10-20

Små och medelstora företag behöver bättre möjligheter att ta vara på digitaliseringen. Nu inleds en treårig satsning på att stimulera och uppmuntra digitalisering i dessa företag.

Satsningen bygger vidare på den ettåriga pilotsatsningen Digilyft för digitalisering av industriföretag, som Tillväxtverket driver under 2016.

-Vi är glada att vi får ett långsiktigt uppdrag inom detta område, eftersom vi vet hur central digitalisering är för företags konkurrenskraft. Det här blir ett betydelsefullt steg för att öka små och medelstora företags digitala mognad, kommenterar Gunilla Nordlöf, Tillväxtverkets generaldirektör.

Satsningen omfattar 78 miljoner kronor under 2016-2019 och är en del av genomförandet av Smart industri – Regeringens nyindustrialiseringsstrategi.

Just nu pågår flera insatser som syftar till att stärka företagens konkurrenskraft genom digitalisering – från bredbandsinvesteringar med EU-medel, till satsningar som utvecklar enskilda företag; till exempel Startup-Sweden och finansiering genom affärsutvecklingscheckar för digitalisering.

Tillväxtverket arbetar för att stärka företagens konkurrenskraft. Ett av myndighetens uppdrag är att öka den digitala mognaden hos företag genom att sprida kunskap, utveckla tjänster och ge stöd och finansiering.

Ytterligare information:

Johanna Essemyr Pauldin, programansvarig Digilyft tel 08-681 91 63, johanna.pauldin@tillvaxtverket.se