2014-06-23

Tänk dig en marknad, som är mer än tio gånger större än den svenska och som ligger på andra sidan Östersjön. Vilka möjligheter! Kanske även för dig.

Tyskland går just nu som tåget och landet brukar ibland kallas Europas ekonomiska lokomotiv. För de närmaste åren har man ett gigantiskt investeringsbehov i infrastruktur och produktionskapacitet. Inte mindre än 120 miljarder € (mer än 1.000 miljarder kr!) tänker man satsa, vilket förstås öppnar upp stora möjligheter även för svenska företag.

Men vill du vara säker på att lyckas på den tyska marknaden, gäller det att vara väl föreberedd. Det är nästan som att göra affärer i Sverige, men ändå inte. Tysken vill gärna lära känna dig personligen, bygga upp en relation för att kunna känna förtroende för dig, särskilt när det gäller större affärer.

Tänk t ex på den tyska artigheten! Glöm inte att ta i hand. Var noga med att passa tider. Att komma tio minuter för sent är en mycket större förseelse än i Sverige. Går ni ut och äter på kvällen, vill tysken oftast inte prata affärer. På kvällen vill man koppla av och lära känna varandra litet bättre. Då kan man också lätta på slipsknuten och lämna finkostymen på hotellrummet - alltså tvärtom mot här hemma.

Tyska affärspartners gillar oftast inte att saker segar sig fram. De tycker om snabba beslut. Därför kan det vara förödande att tänka att ”Jag väntar med att höra av mig, tills jag har något att komma med”. Det är bra att höra av sig med jämna mellanrum, även om allt inte är klart, och i så fall tala om orsaken till detta. Att inte höra av sig under en längre tid tolkas som totalt ointresse.

Det är oerhört uppskattat, om du pratar lite tyska, i alla fall lite social small-talk. Lika viktigt är det att vara välinformerad, när det gäller det tyska samhället, politiken och näringslivet inför affärerna med ett tyskt företag.

Alltså, väl föreberedd och påläst väntar stora möjligheter för dig och ditt företag på Europas största marknad – den tyska. Viel Glück!

Källa: Språk & Media Europa (www.sprakochmedia.eu)