2016-12-09

Fyra bolag reste i slutet av oktober till Berlin för att knyta kontakter och bygga relationer. Allt för att komma närmare en internationell satsning.
– Vi fick en övergripande bild av rekryteringsbranschen samtidigt som vi skapade kontakter för en eventuell framtida etablering. Så jag är väldigt nöjd, säger Yobbers Peter Röseberg.

Det var inom ramen för Inkuberas projekt Step Global som resan till Berlin arrangerades i samarbete med Enterprise Europe Network. Projektets syfte är att på olika sätt stödja innovativa mindre bolag i deras internationella satsning. Genom att vara på plats i Berlin skulle företagen både öka sin kompetens och få ny inspiration.
– Det är viktigt att ”göra” istället för att bara prata. Du måste vara på plats för att en internationell satsning överhuvudtaget ska bli realistisk. Annars kan det nog kännas svårare och mer avlägset än det faktiskt är, menar Christian Ståhlberg som är Inkuberas projektledare för StepGlobal.

Vill man satsa internationellt finns samtidigt flera nätverk som man kan dra nytta av. Ett är EEN (Enterprise Europe Network) som man även också besökte under dagarna i Berlin.
– Jag tror att företagen var nöjda och att steget känns betydligt mindre efter resan. Nu har de samtidigt fått lite blodad tand, säger Christian Ståhlberg.

Med till Berlin fanns företagen Splitgrid, Yobber, Epulze och Minab Nordic Multilift

Källa