2016-06-14

Du har kanske sett dem i handen på ett barn i din närhet? Eller har du kanske sett dem på ett Instagramkonto i ditt flöde? Nappflaskorna från Twistshake väcker uppmärksamhet var de än syns och i de sociala medierna är "viral succé" i det närmaste en underdrift.

Klart står att Twistshake med sina färgglada nappflaskor i lekfull och innovativ design på bara två år har lyckats nå ut i bruset – både på marknaden och i den virala verkligheten. Med 37 000 följare på Instagram, försäljning och etablerade distributionsnät i stora delar av världen och siktet inställt på USA är det inte svårt att förstå att det är två riktiga eldsjälar till entreprenörer som står bakom produkten. På gång just nu är (bland annat) nya produkter, det egenutvecklade systemet för smart marknadsföring och drömmen om en egen fabrik. På resan har Almi Företagspartner Mälardalen redan från början varit ett stöd genom både rådgivning och finansiering.

En oväntad idé föddesTwistshake
Historien om Twistshake tar sin början i Västerås där Vienar Roaks är barnvakt åt sin kusin. Vienar, som inte själv har några egna barn, fumlade med nappflaskorna när det var dags för välling; portionshanteringen var onödigt besvärlig och vällingen klumpade sig. När Vienar ungefär ett år senare såg en ensam mamma med barnvagn såg han samma problem ytterligare en gång. Samtidigt som Vienar hjälpte mamman med hennes kaos runt vagnen tycktes allt stå klart och idén om Twistshake var född.

Genom ett tips tog Vienar kontakt med Camillo Eriksson som med sina kunskaper inom design kunde skissa upp Vienars idé på skärm. Camillo, som inte hade någon erfarenhet av plast som material eller den industriella branschen såg idén om den innovativa nappflaskan som en utmaning och satt uppe hela natten efter kompanjonernas första möte. En intensiv natt senare och den första designen stod klar. Därefter har resan gått i ett rasande tempo – och med Vienar och Camillos inställning "det finns inga hinder" är allt möjligt och görbart. "Hur svårt kan det vara?" är en fråga de ställt sig gång på gång. Ganska svårt om man ska göra det på egen hand har det visat sig. Kontakten med Almi initierades när det blev fråga om innovationsrådgivning och delfinansiering i form av ett innovationslån. Därefter har Vienar och Camillo tagit del av internationaliseringsrådgivning genom Enterprise Europe Network (EEN) och nu ligger tillväxtrådgivningen närmast till hands.

- Produktutveckling, patent, immateriella rättigheter, avtal och regler, logistik, distributionsnät, tullar... Så här i efterhand inser vi hur mycket vi inte tänkte på från början. Och det kanske är tur! Risken är annars att vi hade sett hinder på vägen. Det har vi aldrig gjort nu. I alla steg har vi haft med oss Almi som väglett och hjälpt oss vidare. Varje gång vi går från Almi "ringer det en klocka" och vi kan jobba vidare i rätt riktning. Vi har ett mycket stort förtroende för de rådgivare vi har träffat.

Mot USA och nya marknader
Vienar och Camillo har själva rest ner till Kina vid ett flertal tillfällen för att besöka fabriker för att säkerställa produkten och produktionen. Den europeiska marknaden växer för varje dag som går och startskottet för etableringen i Europa gick när de under 2015 valde att ställa ut på världens största babymässa i Tyskland. Idag säljer Twistshake i 32 länder världen över och antalet växer för varje dag. I Sverige finns man hos stora välkända kedjor och för dialog med ytterligare kedjor.

Just nu är Spanien det land där försäljningen ökar mest. Marknadsföringen görs uteslutande på sociala medier och den virala succén är ett faktum, just i Spanien "säljer produkten sig själv". Här har de också hittat en distributör som hanterar Spanien och ett par länder till.

Nu har teamet också fått internationaliseringscheck genom Internationaliseringsrådet i Västmanland som Almi/EEN driver tillsammans med ett antal aktörer. Pengarna kommer att användas primärt till lansering och etablering på den amerikanska marknaden.

 - Vi har varit intresserade av USA en längre tid men en etablering där kräver sitt förarbete. Det är helt andra förutsättningar än i Europa och ska vi in på de stora kedjorna här är det viktigt att vi har allt klart från början. Här har vi stor hjälp genom Enterprise Europe Network (EEN) hos Almi.

Förutom etablering i USA ligger också fler produkter på agendan. Att bredda sortimentet har varit en tanke redan från början men nu börjar tiden bli mogen för att utöka familjen.

- Framtiden ser ljus ut. Vi lanserar inom kort fler nya spännande produkter för våra kunder som ju har barn som växer och blir större. Vi kommer också att fortsätta utveckla Twistnet, vårt egenutvecklade system för marknadsföring och försäljning online. Här ser vi allt som händer i världen och på sociala medier i realtid och kan följa upp vad våra samarbetspartners i form av till exempel stora bloggare genererar för försäljning. Vi kommer fortsätta utveckla den affärsmodell vi har där vi använder oss av ambassadörer i den virala världen som sprider produkten och driver försäljningen