När Nina startade sitt företag för tjugo år sedan, trodde folk hon var knäpp. Aktiveringsleksaker för hundar?! Idag hyllas hennes produkter av hundpsykologer, veterinärer och hundägare världen över. Vi bestämde oss för att ringa upp Karlskogatjejen Nina och gratta henne till tjugo års jubileumet.

Hej Nina och stort grattis, kan du inte berätta om idén bakom Nina Ottosson dog activity toys?

När jag fick två barn inom loppet av ett och ett halvt år, hann jag inte med att aktivera mina hundar som både de och jag var vana vid. Mitt dåliga samvete gjorde att jag började utveckla hundaktiveringsleksaker som stimulerar hunden mentalt, dvs. "hjärngympa" på ett roligt och kreativt sätt. Jag sa upp mig från mitt jobb och satsade mina besparingar på att tillverka en prototyp som jag åkte runt land och rike med för att hitta en passande fabrik. Idag har vi produktutveckling, design, tillverkning, försäljning och distribution till grossister i olika länder. Sedan 2008 tillverkas de flesta av plastprodukterna i Kina och trätillverkning sker i min egen fabrik i Sverige.

Ni har nått stor internationell framgång, berätta!

Vi har åkt runt på mässor världen över, gett give aways, jobbat mycket med  facebook och har idag över 30 000 fans! Att vi blivit rekommenderade av hundpsykologer världen över vilket  har också haft stor betydelse. Idag har vi återförsäljare och distributörer över nästan hela världen. Sedan vi startade tillverkning i Kina har det blivit lättare att nå vissa marknader.

Du har ju hållit på i 20 år nu, tröttnar du aldrig?

Jo, det klart man tröttnar ibland. Det är inte precis ett 8-16 jobb, man jobbar jämt. Men jag brinner för det här! I framtiden skulle jag vilja samarbeta med en större distributör, så jag kan fokusera på det jag tycker är roligast och som jag är mycket bra på; att utveckla nya djur aktiveringsleksaker.

Hur kom ni först i kontakt med oss på Enterprise Europe Network?

Det var genom Almi och ett mentorprogram jag deltog i 1995. Dessutom fick jag hjälp med hur jag kunde mönsterskydda mina produkter inom EU. Det kändes dessutom skönt att veta vart jag kunde vända mig för att få svar på mina frågor när det gäller internationalisering.

Nu är du adept och en del av exportmentorprogrammet, vad har du förväntningar?

Dels att få fler kontakter, nätverka men framförallt bolla olika funderingar
man har med någon som har ytterligare mer erfarenhet av avtal, export och internationalisering på några av våra nya marknader än vad jag har, som till exempel Ryssland.

Vad har du för råd till andra som är i början av sin exportsatsning?

Tro på din affärsidé. Våga! Var inte rädd, det är enklare än vad man tror, speciellt inom EU.