Export från start nödvändigt för nischat elitidrottsföretag

För fyra år sedan gjorde 1080 Motion en omstart med nytt team och ny strategi. Sedan dess har de fått celebra elittränare som kunder och exporterar över hela världen.

Nyligen blev NHL-lagen New York Rangers och LA Kings liksom fotbollslaget Red Bull Salzburg kunder och köpte våra maskiner 1080 Quantum och 1080 Sprint för att testa och träna sina spelare, berättar Anna-Carin Månsson som är VD på 1080 Motion.

När började ni exportera?

Det var en nödvändighet att gå utomlands från start i och med att vi valde att nischa oss mot elitidrott som är en smal och internationell marknad.

Fokus har legat på att nå tränare inom elitidrotten och idag har 1080 Motion närmare 120 internationella kunder. I många länder jobbar de på egen hand med säljet men på vissa mer svåråtkomliga marknader som Ryssland och Kina samarbetar de med distributörer.

Vi omsatte drygt 13 miljoner förra året och gjorde en liten vinst och den fortsatta tillväxtplanen består i att öka på vår volym. Gå mer brett mot high-performance-gym och sportmedicin inom våra befintliga marknader.

På ett event kom de i kontakt med Enterprise Europe Network och fick höra talas om deras internationaliseringscheckar.

I våras ansökte vi om det och skapade ett projekt kring att satsa mer i tysktalande länder. Österrike, Schweiz och Tyskland står på vår todo. Checkarna innebär att vi kan få tillbaka en del av kostnaderna för aktiviteter på dessa marknader.

Vad har internationaliseringscheckarna resulterat i?

Nu i sommar har vi till exempel besökt en potentiell distributör i Österrike som det lutar åt att vi kommer skriva kontrakt med. Det kommer bli jättebra! Dessutom har vi hållit produktdemo i Schweiz och utreder också om vi behöver översätta och märka maskinerna på andra sätt för dessa länders skull.